04 مهر 1396 - 11:54 شناسه خبر: 6408 نسخه چاپی

احمد صادقیان:

حذف درج قيمت ها از روي كالاها به شفافيت اقتصادي منجر مي شود

حذف درج قيمت ها از روي كالاها به شفافيت اقتصادي منجر مي شود احمد صادقیان:
در شرايطي كه قرار بود طرح حذف قيمت از روي برخي از كالاها از اول مهر اجرايي شود و به صورت موقت از سوي وزير صنعت، معن و تجار اجراي طرح متوقف شد؛ رئيس كميسيون كشاورزي اتاق ايران مي گويد اجرايي شدن طرح باعث شفافيت اقتصادي در بازار خواهد شد و به شكل گيري رقابت منجر مي شود.

پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران

احمد صادقيان گفت:« هیچ جای دنیا درج قیمت روی کالا رسم نیست و قیمت همیشه در بازار و مغازه تعیین می شود و قیمت ها از نظر برند، کیفیت، محصول و جایی که توزیع می شود با هم تفاوت دارند؛ مثلا در شمال شهر کالا به دلیل گرانی اجاره گران و سر قفلی و.. گران تر از جنوب شهر خواهد بود و اين رسم دنياست.»

او در ادامه با اشاره به اينكه قيمت گذاري روي كالا و درج آن از زمان جنگ شروع شده است، گفت:« در زمان جنگ لازم بود که قیمت ها کنترل شود و نظارت صورت گیرد ولی اين موضع بعد از جنگ هم متاسفانه ادامه پيدا كرد و استمرار پيدا كرد.ما پیش از انقلاب شاهد قیمت گذاری و درج قیمت روی کالاها نبودیم، گفت:« از زمان جنگ و باتوجه به شرایط کشور و کنترل قیمت ها از سوی دولت شاهد درج قیمت ها شدیم که این باوجود تمام شدن جنگ ادامه پیدا کرد و همچنان شاهد آن هستیم.

او با اشاره به اینکه درج قیمت ها به خصوص در کالاهایی که عرضه آن بیش از تقاضاست مي تواند انجام شود، گفت:« مثلا در مارکارونی که عرضه آن دو برابر تقاضا است درج قیمت باعث می شود رقابت شکل نگیرد و قیمت یک ماکارونی برند با یک ماکارونی که زیر پله تولید می شود، یکی باشد.»

او با بیان اینکه حذف قیمت ها باعث افزایش رقابت، کیفیت و سازندگی می شود گفت:« مردم خودشان نظارت دارند و در نهایت تصمیم نهایی را می گیرند و اگر جایی گران فروشی کند خرید نمی کنند.»

صادقيان گفت:« الان قیمت در کارخانه روی بسته درج می شود و در آن زمان قیمت در فروشگاه تعیین می شود و برای اجرای صحیح آن هم خیلی راحت می توان نظارت ها را افزایش داد و حدود مشخص کرد مثلا کسی که در شمال شهر مغازه دارد و هرینه هایش بیشتر است 15 درصد اضافه کند و جایی که هزینه ها کمتر است، کمتر قيمت گذاري كند و نظارت هم صورت گیرد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه اگر حذف درج قیمت ها از روی کالاها اجرایی شود این موضوع هم به نفع تولید کننده است و هم خریدار، گفت:« الان تفاوتی در کیفیت تولید وجود ندارد زیرا قیمت ها یک تقریبا یکسال است، ولی در شرایط حذف قیمت ها یک رقابت برای تولید محصول با کیفیت و جلب توجه مشتری به وجود خواهد آمد.»